MeT Šaľa

Kedy je vykurovacie obdobie?
Určený čas dodávky tepla na vykurovanie (ďalej len „vykurovacie obdobie“) sa začína spravidla
1. septembra príslušného kalendárneho roka a končí sa 31. mája nasledujúceho kalendárneho roka.

Kedy sa začína s vykurovaním?
Ak vonkajšia priemerná denná teplota vzduchu vo vykurovacom období klesne počas dvoch za sebou nasledujúcich dní pod 13°C a podľa predpovede vývoja počasia nemožno očakávať zvýšenie vonkajšej priemernej dennej teploty v nasledujúcom dni nad túto hodnotu.

Kedy sa končí s vykurovaním?
Ak vonkajšia priemerná denná teplota vzduchu vo vykurovacom období vystúpi počas dvoch za sebou nasledujúcich dní nad 13°C a podľa predpovede vývoja počasia nemožno očakávať pokles vonkajšej priemernej dennej teploty v nasledujúcom dni pod túto hodnotu.

Ako sa vypočíta vonkajšia priemerná teplota?
Vonkajšiu priemernú dennú teplotu tvorí štvrtina súčtu vonkajších teplôt nameraných o 7:00 hod., o 14:00 hod. a o 21:00 hod. v tieni s vylúčením vplyvu sálania okolitých stien bytových domov, pričom teplota meraná o 21:00 hod. sa započítava dvakrát.

Akú teplotu má mať teplá voda?
Dodávku tepla na prípravu teplej vody spoločnosť zabezpečuje tak, aby teplota teplej vody na výtoku u konečného spotrebiteľa bola najmenej 45°C a najviac 55°C. Žiadanú teplotu teplej vody definuje odberateľ tepla na základe svojej žiadosti.

Načo slúžia plánované odstávky tepla?
Plánované odstávky tepla prebiehajú zvyčajne v letných mesiacoch na oboch tepelných okruhoch zvlášť, v rozmedzí od 3-max. do 7 dní. Počas nich sa vykonávajú nevyhnutné udržiavacie práce na zariadeniach nevyhnutných na chod kotolne, rozvodoch tepla a domových odovzdávacích staniciach.

Čo je DOS?
DOS je domová odovzdávacia stanica tepla, zariadenie na vykurovanie a ohrev úžitkovej vody priamo v objekte spotreby. Väčšinou sa nachádza v suteréne objektu.

Vieme si regulovať DOS?
V prípade ohrevu dodávky teplej vody si odberateľ môže určiť teplotu vody ako aj čas dodávky teplej vody. V prípade vykurovania sa volia časové harmonogramy vykurovania a útlmov v objekte. Na reguláciu DOS stačí písomná požiadavka odberateľa.

Využíva sa obnoviteľný zdroj energie?
Na výrobu tepla sa v Šali používa teplo z geotermálnej energie, z hĺbky cca. 1800 m o teplote 70°C.
Výdatnosť vrtu sa pohybuje v rozmedzí od 9 – 15 l/s a závisí od potreby tepla v systéme. Obnoviteľný zdroj energie pokryje dodávku tepla počas 4 mesiacov v roku na 100%.
 
Čo sú dennostupne?
Dennostupeň je jednotka, ktorá vyjadruje náročnosť potreby tepla pre vykurovanie v závislosti od klimatických podmienok (zmeny vonkajšej teploty). Je to rozdiel medzi teplotou v miestnosti (20°C) a strednou vonkajšou teplotou za predpokladu, že vonkajšia teplota je nižšia ako menovitá teplota v miestnosti. Počet dennostupňov sa udáva obyčajne za príslušný mesiac a vypočíta sa ako súčin počtu vykurovacích dní v mesiaci a rozdielu medzi menovitou teplotou miestnosti (20°C) a priemernou mesačnou teplotou. Platí, že so znižujúcou sa vonkajšou teplotou narastá počet dennostupňov.

Ako často prebieha overovanie meradiel?
Overovanie meračov je určené zákonom č. 142/2000 Z. z. o metrológií v platnom znení. Merače tepla a teplej vody sa overujú 1x za 4 roky, vodomery studenej vody 1x za 6 rokov, vodomery teplej vody 1x za 4 roky.

Kedy sa robí odpočet tepla pre fakturáciu?
Odpočty meradiel sa vykonávajú spravidla v prvý deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení „fakturačného mesiaca“, alebo posledný kalendárny deň mesiaca predchádzajúceho „fakturačného mesiaca „.

Je potrebné nahlásiť odstavenie studenej vody v dome dodávateľovi tepla?
Teplá voda sa v zariadení DOS pripravuje ohrevom studenej vody, preto ak vie odberateľ o plánovanej odstávke studenej vody, mal by ju bez zbytočného odkladu nahlásiť. Tým sa zamedzí zbytočnému výjazdu obsluhy zariadenia DOS.

Je potrebné hlásiť výmenu radiátorov?
Do zariadenia DOS odberateľ nesmie zasiahnuť a preto je pri výmene, či oprave vykurovacej sústavy a jednotlivých spotrebičov na nej potrebná súčinnosť obsluhy dodávateľa tepla. Tento na základe požiadavky odberateľa na dohodnutý čas zabezpečí odstavenie, natlakovanie a opätovné spustenie zariadenia. Požiadavku je potrebné zaslať min. 24 hod. pred požadovaným časom odstavenia.

Kam a komu volať v prípade poruchy?
V prípade poruchy ja potrebné ju nahlásiť na Centrálny dispečing (nahlasovanie porúch)
+421 918 457 459

Aká je cena tepla?
Cena tepla je dvojzložková, na príslušné obdobie schválená Úradom pre reguláciu sieťových odvetví na základe predloženej kalkulácie. Pozostáva z variabilnej zložky, ktorá je mesačne fakturovaná podľa nameranej spotreby tepla v danom fakturačnom mesiaci a fixnej zložky, ktorá je fakturovaná v 1/12 regulačného príkonu. Po ukončení kalendárneho roka sa fixná zložka ceny tepla prerozdeľuje medzi jednotlivých odberateľov podľa skutočne odobratého množstva tepla. Do 31.3. nasledujúceho kalendárneho roka sa zúčtujú ekonomicky oprávnené náklady variabilnej a fixnej zložky ceny tepla, ktoré nemôžu prekročiť plánovanú cenu tepla.

Najčítanejšie